RUKUN SHOLAT
RUKUN SHOLAT YANG KEDUA
Rukun Sholat yang kedua berdiri tegak pada Sholat fardu bagi yang mampu
berdiri dengan sendiri atau dengan bantuan orang lain.
Ø
Wajib berdiri pada semua Sholat fardu yaitu
Sholat fardu lima waktu, Sholat nazar, Sholat fardu kifayah seperti Sholat
mayat, atau Sholat yang sejenis dengan sholat fardu seperti Sholat fardu yang
diulang (Sholat muadah) dan Sholat fardu kanak-kanak.
Ø
Wajib berdiri atas mereka yang mampu berdiri
dengan sendiri dan mampu berdiri sendiri dengan tidat berhajat kepada suatu yang
lain seperti bersandar kepada dinding.
Ø
Wajib berdiri atas mereka yang mampu berdiri
dengan bantuan orang lain seperti dengan upah atau tidak. dan wajib memberi
upah untuk berdiri atas mereka yang memiliki kelebihan harta. Begitu juga wajib
memberi upah untuk bangkit dari rukuk dan sujud.
Sunguh menyedihkan pada
masa sekarang banyak yang Sholat duduk
diatas kursi pada hal mereka mampu berjalan dan mengangkat kursinya ke masjid
tetapi ketika Sholat fardu mereka akan duduk diatas kursi, apabila ditanya
kenapa Sholat duduk? mereka akan menjawab tak mampu berdiri.
Ø
Apabila sesrorang itu berdiri dan dia tidak bisa
rukuk dan sujud dengan sebab penyakit umpamanya dan sekiranya dia Sholat duduk
dia dapat menyempurnakan rukuk dan sujudnya maka dia wajib berdiri
dan isyarat pada rukuk dan sujudnya. Orang ini tidak bisa duduk didalam Sholat
fardunya atas alasan hendak menyempurnakan rukuk dan sujud.
Ø
Tidak wajib berdiri pada Sholat sunat.
Ø
Apabila tidak mampu bertahan dalam berdiri
dengan sendiri atau bantuan orang lain maka haruslah Sholat duduk dengan cara
duduk tetapi duduk iftirash. Hal tersebut terlebih afdhal dan apabila tidak
mampu mampu duduk hendaklah dia berbaring diatas lambung dan jika tidak mampu berbaring hendaklah dia Sholat terlentang dan
hendaklah dia isyarat pada rukuk dan sujud.
Syarat Berdiri
Ø
Disyaratkan, hendaklah berdiri tegak dengan
membetulkan tulang belakang sekalipun dengan bersandar pada umpama tiang maka
membongkokkan badan sehinga hampir pada had rukuk adalah tidah sah pada Sholat
fardu mereka yang mampu berdiri tegak.
Ø
Mereka yang bisa berdiri tegak tetapi berdiri
seperti orang rukuk dengan sebab tua, wajib dia berdiri dan menambah bongkoknya
apabila dia rukuk.
Ø
Disyaratkan berkuat pada dua kaki atau salah
satu daripada dua kaki, maka tidak sah Sholat mereka yang bergayut pada suatu
walaupun kaki jejak pada tempat Sholat kerana tidak dinamakan berd
RUKUN SHOLAT YANG KETIGA
Rukun yang ke tiga ialah takbiratul ihram (تكبيرة الأحرام)
Ø
Takbiratu ihram ialah menyebut lafaz
Allahu akbar (الله
اكبر)
di permulan Sholat diserta dengan niat. Adapun takbir yang lain dinamakan
takbir intiqal yakni takbir berpindah dari satu rukun kepada satu rukun
yang lain dan takbir intiqal ini adalah sunat.
Ø
Lafaz Allahu akbar (الله اكبر) ini tidak bisa ditukar dengan yang lain
seperti Arrohmanu akbar (الرحمن
أكبر),
Allahu kabir (الله
كبير),
Allahu a’zim (الله
عظيم)
atau Allahu A’zam (الله
أعظم).
Ø
Tidak sah Sholat dengan mendahulukan lafaz
akbar dari lafaz Allah seperti akbarullah (أكبر الله) dengan erti kata lain mesti mendahulukan lafaz
Allah kemudian lafaz akbar.
Ø
Tidak mengapa dipisahkan antara dua lafaz ini
dengan (ال) seperti Allahul akbar (الله الأكبر)
Ø
Tidak mengapa dipisahkan dengan sifat yang
tiada panjang yakni tidak melebihi dua sifat, contoh satu sifat Allahul jalilu
akbar (الله الجليل
أكير)
atau dua sifat Allahur rahmanur rahimu akbar (الله الرحمن الرحيم أكبر).
Ø
Tidak sah Sholat apabila dipisahkan antara lafaz
Allah dengan akbar dengan tiga sifat atau lebih seperti Allahul jalilul a’zimul
halimu akbar (الله
الجليل العظيم الحليم أكير).
Ø
Orang yang sempurna bacaannya setelah belajar
bersunguh sunguh hendaklah diterjemah kedalam bahasa yang dia bisa sebut
sekalipun bahasa itu bukan bahasa pertuturannya, seperti katanya Tuhan maha
besar dan jangan diganti dengan zikir yang lain.
Ø
Bagi mereka yang bisu wajib mengerakkan
lidah, dua bibir dan anak tekak sekadar mampunya ketika menyebut takbiratil
ihram, begitu juga pada bacaan-bacaan wajib yang lain.
Ø
Wajib mempedengarkan takbir itu pada diri
sendiri begitu juga bacaan-bacaan wajib yang lain.
RUKUN
SHOLAT YANG KEEMPAT
Ø
Membaca fatihah adalah wajib pada tiap-tiap
rakaat melainkan rakaat masbuk.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ
وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ
المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ
أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
Ø
بسم الله الرحمن الرحيم ialah salah satu ayat daripada fatihah
Ø
Wajib memelihara segala huruf dan segala
tasydidnya.
Ø
Tidak sah bacaan fatihah orang yang
meninggalkan satu huruf atau satu tasydid
Ø
Tidak sah bacaan fatihah orang yang
menukar hurufnya dengan huruf yang lain seperti menukar kan zal (ذ) pada (الذبن) dengan dal (د)=(الدين) atau zai (ز)=(الزين)
Ø
Tidak sah bacaan fatihah orang yang
menukarkan baris yang mengubahkan makna seperti membariskan hadapan (- ُ) perkataan (أنعمتَ) bertukar kepada (أنعمتُ) dengan itu maknanya aku beri nikmat
sedangkan makna asal engkau beri nikmat.
Ø
Tidak sah bacaan dan batal Sholat mereka
tersebut sekiranya dilakukan dengan sengaja, adapun mereka yang membacanya
dengan tersalah atau tidak mengubahkan makna maka tidak batal Sholatnya, hanya
tidak sah bacaan fatihahnya dan dia wajib ulang perkataan yang salah itu dan
meneruskan bacaannya sehinga selesai dengan makna dia tidak perlu ulang dari
awal fatihah.
Ø
Wajib menjaga aturan fatihah yaitu jangan memutarbalikkan
susunan ayatnya.
Ø
Wajib mualat/berturut-turut pada bacaannya, yaitu
dihubungkan setengah ayat dengan setengah ayatnya.
Ø
Tidak putus mualat, menghentikan
bacaannya sekadar untuk bernafas.
Ø
Putus mualat jika diselang antara ayat-ayat
fatihah dengan zikir yang bukan maslahah Sholat, contohnya seperti menyebut (الحمد االله) ditengah fatihah kerana bersin.
Ø
Tidak putus mualat jika diselang antara
ayat-ayat fatihah dengan zikir yang bergantung dengan maslahah Sholat contoh
mengucap amin (آمين) setelah fatihah imam.
Ø
Putus mualat dengan diam yang panjang antara
ayat-ayat fatihah dengan ketiadan uzur.
Ø
Putus mualat dengan diam yang pendek dengan niat
memutuskan bacaan, semantara diam yang pendek dengan tiada niat memutus tidak
memutuskan mualat.
Ø
Jika seorang itu lemah yakni jika seorang itu
tidak bisa membaca fatihah dengan sebab tiada yang mengajarnya, ketiadan mushaf
(kitab al-Quran) atau lainnya, maka wajib membaca tujuh ayat, sekalipun
bercerai-cerai dengan syarat sama banyak huruf ayat itu dengan surah fatihah.
Ø
Sekiranyan dia tidak bisa mambaca tujuh ayat
hendaklah dia mambaca tujuh macam zikir atau doa’ dengan syarat huruf zikir dan
doa’ itu sama banyak dengan huruf fatihah.
Ø
Sekiranya dia tidak mampu membaca semua
bacaannya, maka hendaklah dia berdiri seukuran waktu bacaan fatihah.
RUKUN
SHOLAT YANG KE-LIMA
1.
Berhenti sejenak (طمأنينة)
2.
Jangan dikasad pada ketika turun rukuk dengan
yang lain.
Ø
Arti Berhenti sejenak (طمأنينة) ialah tetap angota badan pada dua rukun
Fi’li (Pergerakan). Maksud dua rukun Fi’li (pergerakan) disini ialah
pergerakkan turun rukuk dan pergerakkan bangkit dari rukuk, maka hendak lah
orang yang rukuk itu berhenti sekurang-kurangnya sekadar (سبحان الله), dengan kata lain jangan lah sesaorang
itu menyambung pergerakkannya dari turun rukuk dan apabila sampai kepada rukuk
terus bangkit dengan tidak berhenti.
Ø
Sekurang-kurang rukuk menempelkan dua tapak
tangan kepada lutut dengan melentangkan tangan yakni tidak membengkokkan siku bagi
mereka yang hanya pas-pasan panjang tangan dan lututnya, artinya tangan nya
tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek, dan lututnya tidak terlalu
ke-bawah dan tidak terlalu ke-atas.
Ø
Rukuk yang sempurna ialah menegakkan kaki dan
meratakan punggung.
Ø
Syarat rukuk hendaklah jangan dikasadkan
turun rukuk dengan yang lain, seperti seorang yang turun kerana hendak sujud
tilawah (sujud kerana bacaan ayat sejadah) dan apabila sampai kepada had rukuk
dia terus rukuk yakni tidak diteruskan kasadnya untuk sujud tilawah maka
rukuknya tidak memadai, dengan itu dia hendaklah bangkit semula dan turun
rukuk.
RUKUN SHOLAT YANG KE-ENAM
Rukun yang ke-enam ialah i’tidal serta tu’amaninah ialah kembali berdiri
tegak setelah ruku’.
Syarat i’tidal:
Ø
Hendaklah berdiri tegak dan sempurna jangan
dibongkokkan badan ke depan, ke balakang, kiri atau kekanan.
Ø
Jangan dikasadkan i’tidal kepada yang lain
maka jika bangkit dari rukuk kerana terkejut, nescaya tidak sah i’tidalnya itu
dengan itu hendaklah dia tunduk kembali, dan setelah itu kembali kepada
i’tidal.
Ø
Hendaklah i’tidal serta t’amanina yakni
berhenti sebentar sekurang-kurang masa berhenti hengaklah sekada membaca سبحان الله.
Ø
Jangan dipanjangkan berdiri ketika i’tidal
melebihi bacaan fatiha kerana i’tidal rukun yang pendek. Jika dipanjangkan
dengan sengaja lagi mengetahui akan haram memanjangkannya maka Sholatnya batal.
RUKUN SHOLAT
YANG KE- TUJUH
Rukun yang ketujuh adalah sujud dua kali serta tu’amaninah pada
tiap-tiap rakat.
Syarat sujud:
Ø
jangan dikasadkan sujud kepada yang lain,
maka jika terjatuh seorang dalam keadaan dahi ditempat sujud dan dia jadikan
jatuh itu sebagai sujud maka tidak sah sujudnya maka wajib dia kembali kepada
berdiri dan turun sujud semula.
Ø
hendaklah sujud pada satu suku angota sujud
yang tujuh yaitu dahi, dua tapak tangan, dua lutut, dan dua perut anak jari
kaki.
Ø
hendaklah dahi terbuka yakni tidak ada satu
yang ditanggung dan bergerak dengan geraknya yang mencegah sampai dahi pada
tempat sujud, seperti pembalut, ekor serban yang bergerak dengan geraknya dan
lainnya. Adapun suatu yang ditangung tetapi tidak bergerak dengan gerak orang
yang Sholat maka sah sujud diatasnya, seperti ekor serban yang panjang yang
tidak bergerak apabila dia bergerak atau kain sapu tangan yang diletak pada
tempat sujud pada ketika sujud dan dilepaskan kemudian apabila dia bangun
diambil dan dipegang.
Ø
sekiranya ada pembalut luka pada dahi dan susah
untuk membuangnya atau jika dibuang menjadi mudarat maka sah sujud di atasnya
dan tidak wajib qada Sholat kecuali ada na’jis yang tidak dimaafkan ada pada
pembalut itu.
Ø
tidak wajib membuka dua tapak tangan, dua
lutut dan dua perut anak jari ketika sujud bahkan wajib menutup sebahagian
lutut bagi lelaki dan wajib menutup lutut dan dua perut anak jari kaki bagi
perempuan kerana aurat. Dan sunat dibuka dua tapak tangan bagi kedua lelaki dan
perempuan.
Ø
disyarat kan ditekan dahi pada tempat sujud
dengan berat kepala yakni tidak diangkat dahi sehinga dahi berbekas sekiranya
di letakkan kapas dibawahnya.
Ø
jangan meulangi sujud setelah cukup syarat
sujud, maka jika sujud seorang pada suatu yang tajam dan diseret dahinya pada
tempat yang lain dengan tanpa diangkat maka sah sujudnya itu dan jika diangkat
dahinya maka pada ini masalah ada ketentuannya
- pertama jika sudah ada tu’amaninah batal Sholatnya jika dilakukan dengan sengaja serta tahu akan haramnya karena menambah rukun
- kedua jika belum lagi ada t’amaninah sah sujudnya itu.
0 comments:
Post a Comment